Een wazig ontstaan.
De eerste tastbare documenten waarin de naam van C.B.B. vermeld staat, is een evaluatie van de C.B.B. op 1 september 1989 met een vervolg op 6 oktober 1989.
Als geëvalueerde activiteiten worden vermeld: vastenweekend -vasten en gebed op elke eerste vrijdag, dat uit de plaatselijke Pax Christiwerking komt – Leerhuis dat gegroeid is uit de “vakantie met de bijbel”, vormingsavonden na het eerste vrijdaggebed die “ontstonden uit de nood om meer informatie en inzicht in wat er in de samenleving gebeurt, en dit liefst met mensen van eigen bodem”, vieringen van kerstmis, Pasen en Sinksen gevolgd door een gezellige babbel en animatie, leesavonden (o.a. rond Fritjof Capra…), seizoenwandelingen, bezoek aan een europaliatentoonstelling. ..
Dat wil dus zeggen dat de C.B.B. al enkele jaren eerder ontstaan is, halverwege de jaren tachtig uit verschillende stromingen aanwezig in die tijd en in de streek:
- er waren de solidariteitsacties met El Salvador, Nicaragua (waaruit het vastenweekend in 1981 in de streek ontstond).
- er was de anti-rakettenstrijd, sinds december 1979 begonnen, die in de streek een sterk werkend VAKA en ook Pax Christi teweegbrachten. Pax Christi organiseerde maandelijks vasten en gebed.
- Er was een kleine gemeenschap sinds november 1978 in Willebroek ontstaan, die onder invloed van de christelijke basisbewegingen in Latijns-Amerika geloof en wereld op mekaar lieten inwerken. Hun vieringen werden aanvankelijk op Pasen, Sinksen en kerstmis opengesteld… Enkele mensen van hen stampten de vakantiebijbelweken uit de grond en werden mee dragers van wat later dan de C.B.B. zal worden: Christelijke Basisbeweging Klein-Brabant – Rupel – Willebroek.
- Er ontstond ATD-vierdewereldbeweging.
C.B.B was een treffen, een ontmoeten van christenen die voor hun visie en inzet geen voeding meer vonden in de plaatselijke kerkgemeenschap en die er toch voor kozen hun leven te confronteren met de joods-christelijke traditie.
Aanvankelijk had C.B.B geen vast trefpunt: ze kwam samen in chirolokalen, in een ontmoetingscentrum, zelfs bij particulieren als het moest.
Ook had de C.B.B. een heel losse structuur: er was nauwelijks leiding. Iemand nam initiatief en was er meteen verantwoordelijk voor en zocht desgevallend versterking door anderen aan te spreken.
HET ROMEROHUIS : 14 maart 1992.
Het was een paar keren misgelopen met afspraken van ontmoetingsplaats. Mensen wisten dan niet waar we samenkwamen… De nood om een vastere stek werd dwingend.
Uiteindelijk vonden we aan de meest gunstige voorwaarden een prachtige infrastructuur in een leegstaande school waar we 3 klassen en een grote refter innamen.
Een dankbrief van de C.B.B. aan de “Dochters van Maria” eigenaar van de school dateert van 14 maart 1992.
De C.B.B. – een feitelijke vereniging – “huurde” deze lokalen officieel als vzw Vereniging van Parochiële Werken – gewest Willebroek als vereniging van de St.-Niklaasparochie.
Het beheer van deze gebouwen vroeg nu om structuur en er werd een ” Raad van Bestuur” opgericht.
Op 8 januari 1997 werd ons meegedeeld dat het complex waarin wij huizen te koop staat en in oktober 1997 verlaten wij dit buitengewoon geschikt complex voor één van de parochielokalen van de H. Kruiskerk te Willebroek.
Maar als in 2002 ook deze lokalen een andere bestemming krijgen, moesten we weer op zoek naar een nieuwe locatie. Het wijkschooltje aan de Rijweg sloot eind juni zijn deuren en bijgevolg was de parochie op zoek naar een nieuwe gebruiker. Aarzelend en mits een goede overeenkomst, hebben we de stap gezet naar het huidig Romerohuis, Rijweg 110B in Puurs
GROEIENDE STRUCTURERING.
Naast de behoefte van een Raad van Bestuur die de gebouwen beheerde, groeide ook nood aan het structureren en coördineren van wat er in de C.B.B. groeide.
Wanneer die precies ontstond en wanneer die voor het eerst verkozen werd, is even onduidelijk te achterhalen als het begin van de C.B.B.
Het GROTE HERFST 1995 – LENTE 1996 BERAAD brengt daar verandering in. Het is het Beraad waar de beweging zich inhoudelijk evalueert en waar de bestaande werkgroepen worden bevestigd en anderen opgericht:
Inhoudelijk resumeert de C.B.B. zich in 6 woorden.
“Identiteit van de C.B.B” is niet als een vlag bedoeld voor de organisatie waarachter ieder verwacht wordt te staan. Identiteit is eerder: gemeenschappelijke punten die we samen de moeite waard vinden, waarin we gesteund wensen te worden en waaraan we naar draagkracht ook anderen ondersteuning wensen te geven.
Ze zijn als de “tien woorden van Israël”. In een bepaalde etappe van haar geschiedenis beitelde het – na gemeenschappelijk beraad – in rotsen wat grond gaf aan hun samen leven: 10 woorden. In de C.B.B. werden het in dit beraad: 5 + 1 woorden:
Woord één:
de C.B.B groeit uit mensen van alle lagen van de bevolking en uit alle culturen, daarbij rekening houdend met ieders mogelijkheden en beperkingen. …


Woord twee:
de C.B.B. bestaat uit mensen die MAATSCHAPPELIJK gevoelig zijn: ze leven betrokken op de andere, op de maatschappij.
Woord drie:
de C.B.B. wil het maatschappelijke vertalen in een concrete levensstijl.


Woord vier:
de C.B.B. werkt met de methode ZIEN OORDELEN HANDELEN. Het is een vormingsmethode vanuit het leven: concreet en kritisch.
Woord vijf:
de C.B.B. bestaat dankzij en vanuit de Geest van Bevrijding. Voor haar bevrijdende praktijk erkent ze de kracht van bevrijdingsverhalen: de God-van-de-Uittocht-verhalen, oude en nieuwe, en erkent ze het belang deze aan mekaar door te vertellen.


Woord zes:
C.B.B. is zelf een open verhaal, nooit af, nooit definitief…
© De illustraties zijn aquarellen van Ludo Van Den Heuvel
Een video over het ontstaan en de 5+1 woorden kan je hier bekijken.
Vanuit dit beraad werden volgende formaties bevestigd en /of opgericht; niet alle werkgroepen kenden / kenden steeds dezelfde intensiteit.
Werkgroep kinder- en jongerenwerking die ” de ondersteuningsgroep ” wordt genoemd.
Het is de groep die de kinder- en jongerenwerking (omkaderd door onze eigen jongeren).
Ze is samengesteld zowel uit jongeren als uit volwassenen.
Werkgroep vorming: die de beweging bekijkt vanuit de behoefte aan vorming en die voor drie avonden specifieke vormingsprogramma’s opzet: rond voornamelijk maatschappelijke en geloofsthema’s. Ignace d’Hert kwam spreken over de verschuivingen in geloven; Bernard de Cock had het over rituelen, er waren zangavonden waar nieuwe liederen werden aangeleerd, het ging over zingeving: ontstaan uit de verdieping van de joods-christelijke traditie of uit bricoleren uit de verscheidene levensbeschouwingen die onder ons zijn, …
Werkgroep vastenweekend, die met mensen uit andere formaties het vormingsprogramma in het kader van zo’n weekend van vasten en gebed opzet: als thema’s werden aangereikt: Etty Hillesum en opkomend racisme, de Islam onder ons, eerbied voor milieu enz.
Er is de laatste jaren ook tijdens de vasten een wekelijks vrijdagavondgebed met eenmalig ook een vormingsprogramma rond het thema van Broederlijk Delen…
Werkgroep vieringen: die de maandelijks vieringen en de feesten van Kerstmis, Pasen en Sinksen verzorgt. Jaarlijks start ook het nieuwe werkjaar in september met “het feest van de inzet” waar de resultaten van de inzet gelovig worden geduid en tot vernieuwing van inzet wordt opgeroepen.
Werkgroep Vakantie met de Bijbel / BesoraHweek / Kariboe: deze coördineert de jaarlijkse vormingsweek die tot en met 1998 een vakantie met de Bijbel was o.1.v. Mark Hendrickx die met ons tal1oze Bijbelboeken las: Exodus, Genesis, Ruth, Micha, Jezus.
Vanaf 1999 schakelde we over naar de BesoraH week waarin wij een te samen bepaald thema uitdiepen: zo hadden wij het over gastvrijheid en vreemdelingenhaat en over een “cultuur van Vrede en geweldloosheid”. Er is een voorbereiding van het kinder- en jongeren programma en een voorbereiding van het volwassenenprogramma.
In 2012 werd de naam van de vakantieweek omgevormd tot “Kariboe“, hetgeen “Welkom” betekent in het Swahili. Ook nu wordt de week in een bepaald thema geplaatst dat zowel jongeren als volwassenen samen wordt uitgewerkt. Enkele thema’s die al aan bod kwamen: Samen op tocht naar…., De kracht van schoonheid, Weg van geluk, (op) weg met de natuur, …
Werkgroep India: verschillende keren kregen wij op de bijbelweek bezoek van Jeanne de Vos die over haar werk in India kwam spreken. Wij namen ons voor om het loon van een animatrice te betalen die werkzaam is in het werk met de dienstmeiden.
Uitwisselingsgroep: een groep die maandelijks samenkomt om intenser één of ander onderwerp dat ze zelf aanbrengt, uit te diepen.
Er is ook een groepje dat trimestrieel de C.B.B.-krant verzorgt en uitgeeft. Hierin staan verslagen van activiteiten en aankondigingen van wat er te doen staat. Met af en toe een specifiek vormend artikel.
Er is ook de groep die verantwoordelijk blijft voor het beheer van het Romerohuis.
Er werd op dit beraad ook geopteerd voor een gekozen STUURGROEP die het geheel aan activiteiten moet sturen en coördineren.
VERDERE GROEI
In oktober 1997 verhuizen wij van de oude school naar een van de parochielokalen van Willebroek.
Wegens juridische ongerijmdheden overwegen we een V.Z.W. te worden en na intens overleg richten wij deze in 1998 op: Christelijke Basisbeweging (CBB) vzw
We besluiten ook de Stuurgroep en de raad van Bestuur, verantwoordelijk voor het beheer van de gebouwen, in één enkele stuurgroep te laten opgaan.
Er ontstaat een werkgroep Driekoningen zingen die door dit initiatief verhoopt de financies van de beweging te dekken.
Op paasmaandag van 2000 houden wij een MlNIBERAAD van één dag, waar wij de uitgangspunten van het beraad in 1995 toetsen aan de actualiteit en waaruit een beleidsplan aan het groeien is voor de komen jaren.
In 2010 start een nieuw Breed Beraad. Een verslag is hier terug te vinden; bovendien werden de 5+1 woorden geactualiseerd.
Tussen 2001 en 2018 werd er jaarlijks een solidariteitsrestaurant “Wijd en Zijd” georganiseerd. Hierbij ging de opbrengst naar 3 projecten in het Zuiden terwijl als vierde project de CBB-werking werd gesteund.
Met de Interreligieuze ontmoetingen werden specifieke ontmoetingen georganiseerd met verschillende geloofstradities. Christenen en Moslims zien mekaar regelmatig, ook het Boeddhisme kwam al eens op bezoek. Het zijn geen geleerde ontmoetingen of ontmoetingen van geleerden. Het gaat om ontmoetingen van eenvoudige gelovige mensen die in respect voor mekaar en in openheid op mekaar als gelovigen willen tegenkomen.
Een ontmoeting bestond uit een inleiding door één van de geloofsgemeenschappen, gevolgd door een kwartiertje stille meditatie om daarna te eindigen rond een tas thee, koffie of een alcoholvrije drank met lekkernijen uit de verschillende culturen en om ons informeel beter te leren kennen.
In deze wereld: Het asielbeleid in ons land laat heel wat mensen in de kou staan en daar kunnen we ons niet mee verzoenen. Daarom is deze werking ontstaan, eerst vanuit een individuele bekommernis, maar door uitspraken van o.a. P. De Wael al snel uitgegroeid tot een structurele aanpak rond de vluchtelingenproblematiek. Dit resulteerde in een actie in het CC Ter Dilft in Bornem (15 januari 2006) die zelfs de pers heeft gehaald. In februari 2006 werd aangesloten bij de HOP-actie in Antwerpen en op 17 juni 2006 werd “Beleef-de andere wereld” op touw gezet als alternatieve Kerkasielwake die enkele jaren rond de dag van de vluchteling werd gehouden.
Duurzaamheid: Sinds de BesoraH-week van 2006 die over dit thema handelde, is dit een blijvend aandachtspunt binnen de CBB en ze wil daarin een voorbeeldfunctie vervullen. Er is al heel wat: we gaan zorgzaam om met materialen, we verbruiken groene stroom van Ecopower vzw, we bieden Fairtrade-producten aan, enz.
FINANCIES
Bij de aanvang van de C.B.B. was het opzet dat elk initiatief dat binnen de C.B.B. genomen werd zichzelf zou bedruipen.
Met het verwerven van eigen lokalen werd zoals boven gesteld een eigen “Raad van Bestuur” opgericht die financieel er voor zou instaan dat alle gemaakte kosten betaald worden.
Men deed beroep op regelmatige stortingen van de leden.
Sinds enkele jaren worden andere initiatieven uitgeprobeerd zoals Bal du monde, Driekoningenzingen, Solidariteitsrestaurant, Culturele manifestaties, Opendeurdagen, …